ILMRE NR 11
Tuesday, November 1, 2011
Sügisene luulevõistlus
Kas need luuletused on võistluse parimad? Põletav küsimus, millele pole vastust, sest kõik selgub ikkagi alles 11. detsembril.
Jaan Tänavots
EELSÜGIS
Kui suur on kuu, kui kahvatu ta pale
augustiõhtul paistab hulkujale.
On küpsend nisu, valmind rukkipead
ja marjad põõsais ja veel muudki head.
Veel põdrakanep keset raiestikku
kui lõke, mis on taevast siia kukkund.
Kui külmas kastes juba põlluveer,
on siin veel soe kui soojendaks see leek.
Kuid kõrval mets on musti varje täis -
seal sügis käib, seal sügis juba käib.
augustiõhtul paistab hulkujale.
On küpsend nisu, valmind rukkipead
ja marjad põõsais ja veel muudki head.
Veel põdrakanep keset raiestikku
kui lõke, mis on taevast siia kukkund.
Kui külmas kastes juba põlluveer,
on siin veel soe kui soojendaks see leek.
Kuid kõrval mets on musti varje täis -
seal sügis käib, seal sügis juba käib.
Laura Kiirend
ROHELISED SILMAD
tungivad läbi mu pluusinööpide, saapapaelte ja
püksilukkude,
ripse ripsme haaval
mu hinge sisse tuksudes.
ma vihkan sind.
ja ihkan sind.
ma tahan ja ei taha.
tahan tillukest killukest sinust, osakest
seda paremat osakest.
või pahemat.
korraks, üheks kordumatuks hetkeks,
mis on kestab kogu igaviku.
kuidas saaksin su endale, sind päris endale
saamata?
Kadi Kivi
SELLE TUNDE NIMI ON SÜGIS
Vaatamata vanusele
ja seinast seina omandatud kogemustele,
mida on võimalik su kehalt reaalselt lugeda,
nagu peegel igal hommikul väidab;
hoolimata vigadest ja vastumeelselt omandatud õppetundidest,
pidevast profülaktilisest enesekontrollist,
kokku käkerdatud ja sahtlisse peidetud naiivsusest
tuleb ikka ette neid pagana sügisõhtuid,
kus tuul pressib liiga tugevasti läbi
su hõredate aknavahede
ja ulub seejuures nii valjult, nii häirivalt
su vaikusesse sisenedes,
et sa hakkad iseennastki kartma
ning sinu silmist sajab külma rahet
harmoonia, ühtesulandumise mõttes.
Tunded vist jäävad
paratamatuste ja teadvustamise trotsiks,
sügis vist ei jätagi üksikuid rahule.
Jah, endiselt sähvatab neid öid,
mil ammust nurka ununud kaisumõmm,
nina maas ja saba püsti,
su varjatud valu näeb ja mõistab
ning sulle tugevasti kaissu poeb.
Ja neil öil, olgu need nii tühjad,
pimedad
ja märjad kui tahes,
on sul talle hellust ja kehasoojust jagada küll,
on kahe käega armastust pakkuda
vihma üle elanud hommikutundideni.
Vaatamata vanusele
ja seinast seina omandatud kogemustele,
mida on võimalik su kehalt reaalselt lugeda,
nagu peegel igal hommikul väidab;
hoolimata vigadest ja vastumeelselt omandatud õppetundidest,
pidevast profülaktilisest enesekontrollist,
kokku käkerdatud ja sahtlisse peidetud naiivsusest
tuleb ikka ette neid pagana sügisõhtuid,
kus tuul pressib liiga tugevasti läbi
su hõredate aknavahede
ja ulub seejuures nii valjult, nii häirivalt
su vaikusesse sisenedes,
et sa hakkad iseennastki kartma
ning sinu silmist sajab külma rahet
harmoonia, ühtesulandumise mõttes.
Tunded vist jäävad
paratamatuste ja teadvustamise trotsiks,
sügis vist ei jätagi üksikuid rahule.
Jah, endiselt sähvatab neid öid,
mil ammust nurka ununud kaisumõmm,
nina maas ja saba püsti,
su varjatud valu näeb ja mõistab
ning sulle tugevasti kaissu poeb.
Ja neil öil, olgu need nii tühjad,
pimedad
ja märjad kui tahes,
on sul talle hellust ja kehasoojust jagada küll,
on kahe käega armastust pakkuda
vihma üle elanud hommikutundideni.
Asta Hiiesalu
* * *
Seda luulet ma lugesin
laiuti,
pärast proovisin pisut
pikuti.
Tundus mul paiguti
laiguti -
kurg kirvega ära rikuti.
Sügaval sompasin
samuti,
kuldkalakest kullakest
palusin.
Suutsin küll sabast
haarata,
jumalaks jäigi mul
saamata.
September 2011
Helle Toomingas
PIMEKOHTING
Kirjavahetust võõraga võib pidada
Kirjavahetust võõraga võib pidada
pimekohtinguks,
sest sa kirjutad nagu mittekellegagi.
Ja leiad selle "nagu mittekellegagi" ühed ja
sest sa kirjutad nagu mittekellegagi.
Ja leiad selle "nagu mittekellegagi" ühed ja
samad sõnad ja keele ja arusaamise.
Kellegagi, keda ei ole.
Või vähemalt ei saa sa mittekeegit käega
Kellegagi, keda ei ole.
Või vähemalt ei saa sa mittekeegit käega
katsuda
ega silmaga näha. Et ta oleks.
Aga ta on keegi, kellega su hing saab
ega silmaga näha. Et ta oleks.
Aga ta on keegi, kellega su hing saab
üheks... sõnades.
Või tema omast
Või tema omast
pool hinge ja sinu omast pool,
nagu pusle, mida külgipidi kokku lappad...
nagu pusle, mida külgipidi kokku lappad...
ja lappad.
Kuni ilma teineteiseta enam ei saa.
Sest igas hetkes sa ootad temalt kirja...
ja tema sinult... igat tähte ja sõna!
Sõna, mille paistel näha iseennast ja otsida
Kuni ilma teineteiseta enam ei saa.
Sest igas hetkes sa ootad temalt kirja...
ja tema sinult... igat tähte ja sõna!
Sõna, mille paistel näha iseennast ja otsida
teist,
sest ometi on just see mittekeegi kusagil
sest ometi on just see mittekeegi kusagil
tugevalt olemas.
Teadmine, et sul on mittekeegi, asendab
Teadmine, et sul on mittekeegi, asendab
kellegi, kes võib olla küll käegakatsutav,
aga ei suuda kunagi sinusse nii tulla...
Või sina temasse ei küündi nõnda, nagu
aga ei suuda kunagi sinusse nii tulla...
Või sina temasse ei küündi nõnda, nagu
pimekohtingu kirjad…
need kirjad.
Sõnad aga imbuvad su sisse ja ühtäkki saab
need kirjad.
Sõnad aga imbuvad su sisse ja ühtäkki saab
terve maailm neid täis!
Ja sa lähed jälle ja avad postkasti,
ja loed...
Nagu esimesi sõnu, tookord, esimeses
Ja sa lähed jälle ja avad postkasti,
ja loed...
Nagu esimesi sõnu, tookord, esimeses
kirjas.
Kirjad jäävad.
Ja ootus jääb, isegi kui see keegi, keda ei
Kirjad jäävad.
Ja ootus jääb, isegi kui see keegi, keda ei
ole,
sinu elust on lahkunud.
Teise ilma.
Aga sina oled harjunud ootama,
oled harjunud magama, ärevus hinges, et
sinu elust on lahkunud.
Teise ilma.
Aga sina oled harjunud ootama,
oled harjunud magama, ärevus hinges, et
ehk?
Nii saab märkamatult temast su muusa,
Nii saab märkamatult temast su muusa,
saab su ilumeel ja su silmad...
Sa kannad teda elavana endaga kaasas.
Hoiad ta kirju kiivalt oma südame lähedal,
ja salamahti lähed sa ikka ja jälle...
tema sisse.
Ja see on pöördumatu.
See on midagi, mille kohta oleks labane
Sa kannad teda elavana endaga kaasas.
Hoiad ta kirju kiivalt oma südame lähedal,
ja salamahti lähed sa ikka ja jälle...
tema sisse.
Ja see on pöördumatu.
See on midagi, mille kohta oleks labane
öelda "ilus!"
Aga sa tead seda, ja see ongi ilus!
Kogu see puutumatu maailm sinu sees,
Aga sa tead seda, ja see ongi ilus!
Kogu see puutumatu maailm sinu sees,
mida temana hoiad, oled sina ise!
Saturday, October 1, 2011
Jevgeni Metusala luuleilm
Poole oktoobrikuuni saab veel saata luuletusi meie sügisesele võistlusele Kuldne Kaseleht 2011. Novembrikuu Ilmres tutvustame juba paremaid võistlustöid, seekord aga avaldame Ingvar Luhaääre veste, millest ilmneb, et ka luules – nagu kunstiski – on selline nähtus nagu naivism täiesti olemas.
KENIKENE
Mu ees laual on kolm kaustikut luuletusi – Neitsinoormees, Musika ja Ka pärast surma. Need andis mulle 1990. aastal, seega siis 21 aastat tagasi, tollal 80-aastane Jevgeni Metusala. Viljandi luuleklubi käis tollal koos Laidoneri platsi äärses vanas puumajas kunstikooli ruumes. Kui mul polnud vahel aega Viljandisse sõita, juhatas koosolekut Jevgeni, kogus kokku kohalolnute luuletused ja saatis mulle Tallinna. Teised peale tema olid noored (nüüdseks kõik luulehorisondilt kadunud) ja küllap ta tundus neile oma pisut jäiga ja rigiidse olekuga pedantse arveametnikuna. Vaevalt on teda nüüd enam elavate kirjas... ja ta elust ei tea ma sumuti kuigi palju. Ema rääkis vahel, et on üks paljulapseline vene perekond – Metusalad. Küllap oli ta üks nende hulgast.
Lugesin nüüd luulekaustikud uuesti üle. Luuletused on enamsti üsna konarlikud, kuid ometi huvitavamad kui paljude siledad värsid ja annavad päris kujuka pildi ühe inimese eluteest. Neitsinoormehes astub meie ette kohmakas, kuid vitaalne nooruk. –
IGATSES, JANUNES ÕRNUSI
Käis nooruke kui pigi sees,
tammus januses rammus mees.
Hing igatses, higistas sees
leida, saada õrnema jaole.
Täheke vilgutas teele,
ligemal, jäätunud veele,
petlikult pilgutas meelde:
saaks ligi õrnema soole.
Külmad ja kalgid lumised väljad.
Heidet valehäbi püünisrauad.
Eluõrnuste kuumavad näljad –
saaks armuga ühelepoole!..
Konarlik, rabe, aga sekka ekspressiivseid kujuneid (hing higistas sees), siis jälle asjalik õhkamine: saaks armuga ühelepoole! Ühes teises luuletuses tuleb see kõik vast veel kujukamalt esile:
Et keegi pole kaissu kandunud,
siis elu – must narmastus.
Kui palju sellepärast vandunud
ta ja nõutu – kus armastus!
Konarlik, rabe, aga sekka ekspressiivseid kujuneid (hing higistas sees), siis jälle asjalik õhkamine: saaks armuga ühelepoole! Ühes teises luuletuses tuleb see kõik vast veel kujukamalt esile:
Et keegi pole kaissu kandunud,
siis elu – must narmastus.
Kui palju sellepärast vandunud
ta ja nõutu – kus armastus!
Ja ometi – kui usutav! Keegi teine pole veel nii hästi kujutanud sellist saamatuvõitu noormeest, kelles ometi elu pulbitseb. Mitu luuletust kannavad pealkirja Mehaanikmeistri tütar. Siitki koorub üks eluline lugu: nooruki lähenemiskatsetesse suhtub neiu pilklikult, kolhoosi algusaastatel saab temast naistraktorist, ta vigastab end ja sureb veremürgitusse.
Järgmises, kõige paksemas luulekaustikus Musika näeme, et meie kohmakal noormehel on siiski olnud õnne ja nüüd kirjutab ta sooje värsse oma armastatud naisele.
Vahest oled ka leebe, rahulik kui leevike,
Kuusiku, parkide, aedade õrntasase hääline –
Vahest hüütakse mind ka omaselt: „Mu Keenike!“
Musika on ilmselt naise hellitusnimi, selles kõlab nii musi kui muusika ja luulekujundina balanseerib see senstimentaalsuse ja banaalsuse piiril. Erilise väärtusena tõstab autor oma naise juures esile seda, et ta ei suitseta:
Järgmises, kõige paksemas luulekaustikus Musika näeme, et meie kohmakal noormehel on siiski olnud õnne ja nüüd kirjutab ta sooje värsse oma armastatud naisele.
Vahest oled ka leebe, rahulik kui leevike,
Kuusiku, parkide, aedade õrntasase hääline –
Vahest hüütakse mind ka omaselt: „Mu Keenike!“
Musika on ilmselt naise hellitusnimi, selles kõlab nii musi kui muusika ja luulekujundina balanseerib see senstimentaalsuse ja banaalsuse piiril. Erilise väärtusena tõstab autor oma naise juures esile seda, et ta ei suitseta:
Oi, mu naine, naiselik
ja roostevaba nagu kuld –
ei tee suitsu…
Teises luuletuses taas:
Teises luuletuses taas:
Su siidpehme, sigaretist sodimata,
siiras suudlus, suu
Viimases kaustikus Ka pärast surma ilmneb, et autor veedab üksi vanaduspäevi ja mõtleb tagasi oma surnud kaasale. Konarlusi on nüüd luuletustes vähem, mõnestki reast õhkub ehedat kurbust selle üle, et kallis kaasa on lahkunud.
Surid ja ka kõik, mis elus
minust talletunud sinus.
Nii siit inimeste ilmast
Sina varem läksid,
kui üks ilmavalgus silmast.
Palju minust võtsid
kaasa, endast jätsid –
ei küll viia võinud viimast,
see mu osa elu liiast.
Teises luuletuses mõtiskleb autor:
Mu Maria,
igavesti mulle oled,
igal pool ja ajal oled –
ellu siia
suremata,
igapäeva
jääd ja hinges, ihus põled..
koos minuga v e e l k o r d sured.
Ja jääd ikka aega pikka.
Nii nagu kunstis on naivistid, on nad täiesti olemas ka luules, kuid siiamaani ei ole osatud neid vääriliselt hinnata. Jevgeni Metusala ongi üks naivistist luuletaja. Ta vääriks Kondase muuseumis mingil moel äramärkimist, samuti väikest luulevihikut trükis. Kunagi parematel aegadel, kui tekib inimestel aega ja huvi selliste asjade vastu, saab see ehk teoks.
Wednesday, June 1, 2011
Luuletusi Luulekevade vihikust
J.K. Bode
PORI ÕHTUPALVUS
Täistaldne jumal,
kuula mu palvet-
astu mu sisse
ja minema vii.
Öösel on igav,
eikeegi on liikvel;
koergi ei kuse
mu peale ju siin.
Vii mind külla
ja muuseumiööle,
ära siit külma
ja päikese käest.
Jäta mind sinna,
seltskonna hoolde;
kohta, kus julma
huumorit näeks.
Võta mind kuulda,
täistaldne jumal,
sinu ustav teener- pori.
Pirje Petter
kuula mu palvet-
astu mu sisse
ja minema vii.
Öösel on igav,
eikeegi on liikvel;
koergi ei kuse
mu peale ju siin.
Vii mind külla
ja muuseumiööle,
ära siit külma
ja päikese käest.
Jäta mind sinna,
seltskonna hoolde;
kohta, kus julma
huumorit näeks.
Võta mind kuulda,
täistaldne jumal,
sinu ustav teener- pori.
Pirje Petter
KÄPIKUROMANTIKA
Käpikus käsi
tahaks toetada end
sekundimurdosaks
teisele käpikus käele
soe-villane pai
spontaanselt
Kadrioru trammis
tahaks toetada end
sekundimurdosaks
teisele käpikus käele
soe-villane pai
spontaanselt
Kadrioru trammis
Aivar Kranich
* * *
lõpusteta kromanjoonlane
suurt laanetagust suve narrimas
ikka nirr narr ikka nirr narr
näitab isegi keelt (sedagi hüpiknöörina)
lõpuks suvi muidugi tüdineb
hästisihitud päikesepaiste purustab kromanjoonlase kuulmekiled
väljapudenenud tsemendist & liivast moodustub mustamäe
* * *
rohekate ripsmetega kontorikoristajal homme sünnipäev
mõni jõukam kingib väärtgravüüri
mõni vaesem vaskussi
järgmiseks sünnipäevaks
on iluussid kontorikoristaja keha pikkusesse ja laiusesse
salakäigud uuristanud
talv saabub alati ju nii ootamatult
Andres Jõerand
lahja lausus õpetaja
läbi lugenud mu töö
selles töös ma veensin teda
kahekesi veetma öö
olen kardin omal puul
ripun ripun mis seal muud
ei saa seista omal jalal
äkki saangi kuid ei taha
klaas on tühi vorst on söödud
kohal viskab grammofon
minu vanemad on töötud
õnneks sms-laen on
klaveri võis müüa maha
naaber rahul tühja sest
kindlustusest sain veel raha
maharaiut pöidla eest
Vene armastusluulet: Konstantin Balmont
Konstantin Balmont (1867-1942) oli vene dekadentlikest luuletajaist üks koloriitsemaid. Võrdlemisi õblukese kehaga, kergelt lonkav, nii et teda kõndimas nähes tundus nagu heidaks ta oma sammu iseteadvalt kusagile tulevikku. Iseteadev ta oligi, iga neiu ja naise juurde astus, kindlana oma luule võluväes. Lonkas ta aga seepärast, et oli tudengina armuvalus kolmanda korruse aknast alla hüpanud. Hiljem ta ühtki suhet enam nii tõsiselt ei võtnud, vaid pühendus nautlemisele ja sellest luuletamisele. Kuigi ta püüdis endas kustutada oma esimest armastust, ei saanud ta sellega siiski päriselt hakkama. Jälle kord on mul põhjust ohata: „Kahjuks polnud tal aimugi tantrast!“
Erilist mõtterikkust Balmonti luules ei kohta, küll aga kõlailu ja vahel ka kujutluste ning tundmuste ilu; üksvahe oli ta luuletajana koguni nii hinnatud, et pealinna saabumisel võeti vastu tsaari orkestriga.
TOOMEHELBEUNI
Ja korraga me sinuga kesk toobeõitelund,
unustame hommiku ja näeme koos üht und:
et hommik muutub mereks, mis on õitsvaid oksi täis
ja mida üle silub veel Looja hele käis.
Palg palge kõrval, võttes nii teineteisel käest,
me saime miskit endasse maast rohu kasvuväest.
Ja päike särab palavalt kesk taeva sügavsina,
all hämmastus ja vaimustus ja meie – sina-mina.
Me oleme kaks sära, kaks.. kevade heiastust
toomeõite unenäost koos välja tulnud just..
KOIDAB
Ma mäletan, kadus see öö
just nagu suits, mis hajus.
Sa lahkusid . Mis oli olnud,
ajasügavusse vajus.
Sa läksid ja mul oli tunne,
et halba saab langema heale,
ehk küll ei langenud muud
kui aastaid aastate peale.
Võltsarmastust, värvitud ripsmeid,
lõbusaid lokaale..
kui palju käes olen hoidnud
üha ähmastuvaid bokaale.
Kord kedagi armastasin,
ikka armastan – ühte neidu,
aga tagasiteed
tema juurde enam ei leidu.
Selle vastiku eide
– Saatuse -
kuulen sammu
ja keegi sosistab tuhmilt:
„Sa hukkusid juba ammu..“
Konstantin Balmondi valik jääb meil nüüd viimaseks vene armastusluule sarjas, sest juba on trükist ilmunud raamat "Ja surematuks armastuseks..." mis sisaldab nii need kui ka paljud teised uued tõlked kogu maailma lembelüürikast. Raamatut on juba võimalik tellida meie kodulehel oleva interneti-raamatupoe kaudu ja peagi osta ka kauplustest üle Eesti, viimasel juhul poe juurdehindluse võrra kallimalt.
"Ilmre" läheb nüüd suvepuhkusele, järgmise numbri paneme üles 1. septembril. Vahepeal võiksite aga aegajalt pilku heita Luuleliidu kodulehele, kust leiate jooksvat infot meie suveüritustest.
Subscribe to:
Posts (Atom)