Ingvar Luhaäär
Aga sellepärast, et kõik need asjad, mis luuletajale sisimas kallid, on tantrabudismis välja arendatud selliste peensuste ja sügavusteni, millest üks eurooplane pole osanud undki näha. Kõik, mis luuleilmas ilus, kuid põgus ja õbluke, on seal leidnud süvenemist. Muusast on saanud Jumalanna (On ka Jumalaid), kujutlusvõime on arendatud nii tugevaks, et selle saavutused on juba eristamatud reaalsusest, õietiöelda jõutakse selleni, et just reaalsust kogetakse illusoorsena, kujutlusvõime poolt loodut aga esmatähtsana. Luuletajatel on enamasti ka erootilist närvi, ehkki mitte kõigil. Boheemluse keskmeks on ju elav ja fantaasiarikas armuelu. Ka selles osas pakub tantrabudism palju, suguelust on arendatud lausa vaimuliku arengu tee. Guruprintsiip? Siin näib tekkivat vastuolu – luuletaja on reeglina isepäine, ei taha ta eriti tunnistada Õpetajat. Nii see on, küll aga tahab ta ise maailmale midagi öelda – tervele maailmale – olla õpetaja. No et selliseks saada, võib ju algul ikka olla ka mõne guru õpilane, seda enam, et hiljem on uhke sellele viidata.
Aga sellepärast, et kõik need asjad, mis luuletajale sisimas kallid, on tantrabudismis välja arendatud selliste peensuste ja sügavusteni, millest üks eurooplane pole osanud undki näha. Kõik, mis luuleilmas ilus, kuid põgus ja õbluke, on seal leidnud süvenemist. Muusast on saanud Jumalanna (On ka Jumalaid), kujutlusvõime on arendatud nii tugevaks, et selle saavutused on juba eristamatud reaalsusest, õietiöelda jõutakse selleni, et just reaalsust kogetakse illusoorsena, kujutlusvõime poolt loodut aga esmatähtsana. Luuletajatel on enamasti ka erootilist närvi, ehkki mitte kõigil. Boheemluse keskmeks on ju elav ja fantaasiarikas armuelu. Ka selles osas pakub tantrabudism palju, suguelust on arendatud lausa vaimuliku arengu tee. Guruprintsiip? Siin näib tekkivat vastuolu – luuletaja on reeglina isepäine, ei taha ta eriti tunnistada Õpetajat. Nii see on, küll aga tahab ta ise maailmale midagi öelda – tervele maailmale – olla õpetaja. No et selliseks saada, võib ju algul ikka olla ka mõne guru õpilane, seda enam, et hiljem on uhke sellele viidata.
Ma ei arva, et luuletajast võiks saada selline tantrabudist nagu neid võib näha tiibeti kloostrites, küll aga võiks tantra olla luuletajale lausa ammendamatu ideede allikas. Budistidel ei tohiks ka selle vastu midagi olla, on ju budism just see religioon, mis on igas kultuuripiirkonnas võtnud täiesti uue kuju. Kõik teavad, kui viljakaks osutus luules antiikmütoloogia ainetel fantaseerimine. Tabtrabudismi mütoloogia ootab, luuletajad!
Kirjutasin selle lookese meelega sellises vaimus, et poleks aru saada, kas teen nalja või mõtlen tõsiselt. Vast ehk ärgitab see kedagi asja lähemalt uurima. Tõsidust peaks siiski lisama üldteada tõik, et olen ise olnud tantrabudismist huvitunud juba pikka aega.
Kellel tekkis huvi tantra maailma sisseelamise vastu, vaadake ka Intuitiivteduste Kooli internetiajakirja “Vaimuvalgus” aadressil http://intuitiiv.edicypages.com/
No comments:
Post a Comment